Enggan Buka Tudung, Atlet Judo Kena Disqualify… Ini Kisah Penuhnya

Satu kejadian menjadi viral di Jakarta, Indonesia. Seorang atlet para judo Indonesia, Miftahul Jannah, tak menyesal keputusannya kerana tidak mahu menanggalkan hijab ketika bertanding dan keputusannya itu menyebabkan dirinya terbatal dari pertandingan Asian Para Games 2018.

Penyertaan Miftahul Jannah yang sedang bertanding dengan atlet para judo Mongolia, Oyun Gatulga di kelas 52kg, telah dibatalkan kerana wanita itu enggan mendengar kata dari juriagar membuka penutup kepalanya (hijab).

Dikatakan ianya sesuai peraturan International Juda Federation (IJF), iaitu penggunaan pebutup kepala dilarang karena melanggar aturan keselamatan olahraga para judo semasa pertandingan.

Walaupun diberi keterangan dan penjelasan dari pasukan dan pelatihnya, Miftahul tetap dengan pendirian utuhnya untuk tetap mengenakan hijabnya dan menerima keputusan lantas terus disqualify.

Miftahul Jannah mengaku sempat menangis tapi lega karena sudah mengambil keputusan terbaik.

Ini komennya:

“Lebih banyak lega. Saya juga bangga karena sudah bisa melawan diri sendiri, melawan ego sendiri. Saya punya prinsip tak mau dipandang terbaik di mata dunia, tapi di mata Allah,”

Kehebatan wanita ini dalam mempertahankan prinsip hijabnya untuk menutup aurat telah menjadi viral dan terus diangkat sebagai idola oleh orang ramai dan para netizen. Satu semangat yang mengagumkan dalam mempertahankan sesuatu yang dipercayai terutama dari segi agama.

Semoga ianya menajdi inspirasi buat semua. Tahniah buat Miftahul Jannah.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here