Header Ads

(VIDEO) “Ustaz,Kami Mandi Wajib Pun Belum, Dah Lama Tak Mandi Wajib.” Ustaz Ebit Lew Dekatkan Diri Dengan Kanak-Kanak Terbiar Yang Dahagakan Kasih Sayang Di Kota Buat Netizen Tersentuh..


Tengah malam habis ceramah live tv al hijrah. Pusing berdua dengan staf saya di kl macam biasa. Sekali nampak anak-anak ini lepak dekat kl. Tengok jam dah pukul 12malam..

Terus singgah berhenti kereta. Saya turun dulu. Suh kawan saya yang selalu drive cari parking. Sampai-sampai ada beberapa anak ini yang saya pernah jumpa sebelum ini. Terus beri salam. Mereka datang dan peluk saya. 10 remaja lelaki. 2 remaja perempuan.

Saya tanya dah makan. Jom belanja makan. Jom ustaz lapar belum makan. Duduk mana ni? Ada yang dari selayang,wangsa maju,danau, cheras. Merata-rata tempat tinggal mereka. 


Sedih lak. Ramai yang ukir tatu kat belakang. Walau tatu tak kekal. Mereka lukis belakang badan kawan-kawan. Ada yang lukis kat tangan. Masing-masing order makanan dan air. Mereka malu-malu bila nak order. Sebab mungkin risau nak order. Bila makan, saya mula suap mereka. Mereka happy jer kena suap. Wah ustaz makan suap-suap. Kata yang perempuan 2 orang tu. Ish, suap lelaki jer..hehe..

Saya kata jom solat. Ustaz,mandi wajib pun belum dah lama tak mandi wajib. Ada yang bau rokok. Ada yang bau gam. Sedih gak kecil-kecil lagi. Tapi mereka semua baik-baik sangat. Benar bila dalami mereka semua ada masalah keluarga. Tekanan hidup dan jiwa anak yang ingin kebebasan. Mereka kadang-kadang salah pilih jalan.

Saya dah try beberapa kali. Bila ajak naik kereta memang diaorang suka. Wah best kereta ustaz. Tak pernah naik kereta macam ni..

Saya kata adik tidur mana malam ni. Mulalah dengar gurau mereka. Tapi sedih campur risau. Ada kata, tidur rumah Dato gay ini lah. Siap nak beli anak ini rm3k. Ada rm10k. Sebab ada antara mereka yang ada rupa. Ya Allah.sedihnya dengar..Tidur rumah nyonya ibu ayam ini lah. Walau bergurau tapi saya risau dengar..saya pernah lihat mereka beberapa kali tidur tepi bank. Tidur tepi bangunan. Sedih sangat rasa..ya Allah..

Jom ustaz check inn kan hotel nak tak. Jom. Diaorang semua suka. Pergi hotel pertama tak bagi sebab ramai sangat. Alhamdulillah last hotel dapat sewa. 2 katil king. Rm220. Kami pun masuk bilik. Macam pergi camping. Dan 2 remaja tu beri bilik kecil yang lain..tapi dekat-dekat..

Masuk jer bilik mereka gilir-gilir mandi. Ada seorang kasut dah tercabut. Ada seorang tu baju itulah dia pakai setiap kali jumpa. Lama mereka mandi. Mandi ramai-ramai. Haha..seram juga..macam duk asrama. Tuala ada 3 jer..baju sehelai sepinggang. Masa tunggu mandi mereka buka tv ada program agama. Mereka tengok Hafiz dan hafizah Al-Quran. Seorang cakap. Mak saya ada cuba hantar saya ke sana. 2 hari saya lari ustaz. Saya takutlah. Eleh..kata kawannya. Seorang remaja perempuan tu kata namanya macam ustazah dekat tv tu. Nanti saya leh jadi camtu tak. Saya kata lebih dari itu lagi adik. Adik baik bertudung cantik. Nanti Allah bagi jadi macam ustazah tu..


Habis mandi kami solat. Semua solat dengan tertib. Sedap seorang tu iqamah. Lepas solat,saya beri tazkirah dan dengar kisah hidup mereka. Sedih dengar. 2 remaja ini lepas sesi tu asyik senyap. Dia menangis. Saya peluk. Seorang baru 14. Seorang lagi 16 tahun. Dengarlah kisah remaja. Orang ini ajak bergaduh lah. Putus cinta lah. Masalah macam-macam. Sedihkan..siapa sangka dikala umur begitu segala susah datang..

Lepas solat dan berbual. Mereka lapar. Saya turun bungkus nasi goreng ayam dan milo ais. Mereka makan. Lepas tu semua lena...

Masa tengok anak ini lena. Saya tak boleh tidur. Saya cuma menangis. Kerana ramai anak begini di luar sana. Ujian dan tekanan hidup. Menangis dan otak saya tak berhenti fikir semua ini..

Mungkin sekali tengok semua orang takut tengok remaja begini. Tetapi bila mereka makan,tidur, berbual mereka cuma anak-anak yang dahagakan kasih sayang dan didikan..

Ya Allah maafkanlah diriku. Ini semua salah diriku kerana tak bersungguh berdakwah. Ya Allah maafkanlah kami semua. Bimbinglah semua anak remaja kami. Di setiap sekolah bila saya pergi atau program prokids. Setiap anak pasti luah kisah mereka. Kerana risau itu saya ada hantar proposal program islah 3hari2malam ke kesemua kementerian. 

Saya kira setiap minggu 3hari untuk 300 orang dengan group kecil 10 orang. Jika setiap sekolah hantar pelajar bermasalah atau selalu hilang. Dapat beri motivasi 300 pelajar setiap minggu insyaAllah dalam 14 ribu 400 pelajar bermasalah dapat dijumpai. Dari situ beri mereka motivasi dan cari sekolah yang sesuai dengan mereka. Madrasah atau sekolah asrama yang baik. 


Sponsor semua belajar mereka. Juga proposal sehari untuk setiap sekolah di seluruh Malaysia. Tapi takde feedback. Saya yakin dengan iman dan sunnah manusia akan jadi baik. Sebab Allah yang jadikan manusia. Setakat ini saya tak jumpa lagi orang tak boleh jadi baik jika mereka mula niat baiki diri, berusaha belajar, dan duduk dalam suasana iman. Tapi biasalah kita lebih sibuk nak jaga hati orang dan korbankan anak bangsa kita. 

Terlupa remaja Islam ini akan jadi baik dengan Islam Khair. Saya redha. Saya akan teruskan cari mereka sikit-sikit begini. Ya Allah mudahkanlah semuanya..Pohon doa semua. Itu lagi berharga dari segala isi dunia. Doa saudaranya untuk saudara Islamnya... Doa tuanpuan sangat berharga buat saya. Mereka semua baik-baik

Perkongsian oleh Ustaz Ebit Lew




No comments

Powered by Blogger.