Header Ads

(VIDEO) Sah Ke Wuduk, Kalau Mekap Masih Ada? Ini Jawapan Datuk Prof Dr. Muhaya Yang Muslimah Mesti Tahu..



Sah Ke Wuduk, Kalau Mekap Masih Ada? Ini Jawapan Datuk Prof Dr. Muhaya Yang Muslimah Mesti Tahu

Sempurnanya solat itu bermula dengan sempurnanya wuduk itu. Dan kalau solat kita tak sempurna, gerenti hidup kita pun takkan sempurna. Kunci segala-galanya adalah solat.

Sebagai wanita berkerjaya, bermekap memang menjadi satu keperluan walaupun setakat memupuk bedak dan gincu. Bagi yang jenis beauty addicts pula, tentu lebih banyak mekap yang dipakai, umpamanya eyeliner, maskara dan pemerah pipi.

Cuma satu hal yang selalu menyusahkan adalah ketika berwuduk, tertarik dengan penjelasan Datuk Prof Dr. Muhaya Mohamad ini melalui Facebook Live beliau, berkenaan status wuduk jika sisa mekap masih melekat.

Nampak ringan tapi berat sebenarnya. Info yang baik untuk para wanita, so jom tambah pengetahuan kita! 


“Tadi ada seorang patient datang nak check mata dengan saya. Kemudian dia nak bergambar walaupun dah siap bertelekung untuk sembahyang. Saya tengok matanya, dia dah siap berwuduk tapi eyeliner masih ada.

Dia kata takpe Prof, orang kata boleh ambil wuduk macam ni. Jadi saya pun jawab tak boleh, tak sah wuduk. Eyeliner patient tu walau selepas dilap dengan tisu basah pun masih ada sisa yang tertinggal. Terpaksa pakai oil cleanser, barulah bersih dan sah wuduknya.


Saya faham wanita suka pakai eyeliner supaya mata nampak besar. Tapi risikonya adalah tak sah wuduk, malah merugikan masa. Ramai kurang tahu sebenarnya, kelopak mata atas kita adalah sebahagian anggota wuduk.

Berlainan dengan celak. Pakai celak boleh, macam saya pakai ni di kelopak bawah. Ada seorang wanita Arab pernah beritahu, garis bawah mata tu bukan anggota wuduk. Jadi boleh pakai, macam kita ikut sunah Nabi.


Begitu juga dengan produk mekap mesra wuduk lain yang senang ditanggalkan. Betul boleh pakai tapi masa berwuduk, pastikan ia ditanggalkan.

Saya sebenarnya kasihan dengan ramai di luar sana yang beli macam-macam produk. Saya tak tahulah sempurna ke tidak berwuduk dengannya. There’s no such thing as masih ada maskara atau apa pun ketika wuduk. Sama juga dengan sunblock atau apa saja yang kalis air, jawapannya tak boleh. Lipstik pun sama, especially yang tebal dan susah untuk ditanggalkan.

Sah tak wudu' dengan make up ni ?

Saya pernah tanya sorang anak saudara saya di Mekah, macam mana dengan natural oils? Dia jawab boleh. Contohnya kita pakai minyak kelapa, minyak zaitun atau minyak argan dekat muka kemudian ambil wuduk, itu boleh.

Jadi amalkan membawa sebotol minyak yang kecil ke mana-mana. Minyak zaitun contohnya, untuk cuci muka kita bersih-bersih. Lepas solat nanti, pakailah balik mekap yang kita suka tu.”


Hukum pakai bulu mata palsu?

Prof Muhaya turut memberi pendapatnya tentang amalan membuat extension bulu mata. “Saya bukan ustazah tapi setahu saya hukumnya bila kita menyambung bulu mata atau pakai bulu mata palsu ni berdosa.

Dulu saya pun pernah pakai bulu mata palsu masa shooting Mata Ke Hati. Saya tak tahu masa tu tapi seorang Ustaz ni beritahu berdosa.”

VIDEO:




Sumber: Prof Dr Muhaya, Nona



No comments

Powered by Blogger.