Header Ads

'Nelayan Berjaya Tangkap Ikan Mola-Mola Gergasi Seberat 60 Kilogram!' Ikan Yang Diantara Spesies Terancam..



SIBU: Seorang nelayan di pinggir pantai Mukah berjaya menangkap seekor ikan mola-mola gergasi seberat 60 kilogram yang menarik perhatian netizen selepas gambar tersebut tular di media sosial.

Pemandu teksi, Joseph Sakai yang berkongsi gambar itu berkata seorang nelayan tua yang tidak dikenali menangkap ikan luar biasa tersebut kira-kira pukul 5.20 petang Khamis.


"Berat ikan itu kira-kira 60 kg. Beberapa individu terpaksa mengangkat ikan itu dari bot untuk dibawa ke pasar ikan," katanya ketika dihubungi pada Khamis.

Namun, ikan dari spesies jarang ditemui itu dilepaskan semula ke laut.


Gambar ikan tersebut menjadi tular selepas netizen tertanya-tanya mengenai nama spesies ikan berkenaan.Namun tiada siapa yang mengetahui nama ikan tersebut.


"Seorang pengguna berjaya memberikan nama ikan tersebut," katanya. Ikan gergasi itu dikenali sebagai ikan mola-mola.

Ia dikatakan sebagai ikan tulang paling berat di dunia dan dijumpai di perairan tropika serta bersuhu sederhana.

Menurut Kesatuan Pemuliharaan Alam Antarabangsa (IUCN), ikan mola-mola yang turut dikenali sebagai ikan matahari itu tersenarai dalam Senarai Merah Spesis Terancam, kategori spesis terdedah ancaman (vulnerable).

Ikan ini lazimnya menjadi buruan dalam kalangan nelayan di Filipina, Taiwan dan Jepun untuk dijadikan hidangan eksotik di negara berkenaan.

Di Indonesia, ikan ini antara 18 jenis hidupan marin yang dilarang ditangkap dan dijual bagi tujuan komersial.

Foto: Google; Ikan Mola Mola Atau Ikan matahari
Related image



No comments

Powered by Blogger.