Header Ads

Kisah Transformasi Wanita Obersiti Ini, Dari Berat 300kg Hingga 119kg Kini Jadi Wanita Yang Cantik Menawan Buat Netizen Kagum..


Foto Amber Rachdi banyak dikongsi dalam laman sosial sehari dua ini. Ramai yang kagum dengan transformasi gadis berusia 24 tahun ini.

Dari berat 300kg dia berjaya mengurangkannya hingga separuh dengan berat terkini 119kg.Tapi tak banyak cerita tentang macam mana dia kuruskan badan, apa dia buat dan lama mana masa yang diambil untuk turunkan berat.

Kalau nak tahu usaha Amber untuk menurunkan berat badannya bukanlah sekejap dan mudah. Dia mengambil masa selama tiga tahun untuk melakukannya.


Kisahnya mendapat simpati dan menjadi tumpuan ramai selepas terlibat dalam satu program TV, My600lb Life, bila dia menjadi salah seorang peserta program realiti menurunkan badan.

Amber mengalami masalah ketagih makan serius yang membuatkan dia tidak mampu mengawal pemakanannya.


Walaupun berasa takut dengan jumlah makanan yang diambil namun dia gagal mengawal diri dari berhenti makan walaupun sudah kenyang.

Mengalami masalah obesiti sejak usia lima tahun, berat badannya ketika itu sudah mencecah 72kg dan ia bertambah dan terus bertambah.

Tidak diketahui puncanya, tapi kebanyakan lemaknya lebih jelas di bahagian kaki menyebabkan dia sukar berjalan. Dia juga hanya boleh berdiri selama beberapa minit.

Namun sejak kisahnya disiarkan dalam program realiti itu pada 2015, kehidupannya berubah 100 peratus.

Ia juga mengubah diri Amber dari wanita yang kecewa kepada gadis penuh keyakinan diri dan cantik!


Sebagai permulaan program itu dia melakukan gastric by pass surgery atau pembedahan pintasan gastrik dan diberi panduan pemakanan yang khusus.

Kesan pembedahan dan juga pemakanan itu saja cukup besar buat gadis ini. Namun perubahan yang besar buat Amber bila di dia dipindahkan ke Houstan, Texas agar berada dekat dengan pakar yang memantau perkembangannya Dr Younan Nowzaradan.


Pembedahan yang dilakukan, pemantauan pakar, dan terapi yang dijalani Amber membuatkan dia berubah sepenuhnya menjadi gadis yang baru, cantik dan sihat.

Dia berjaya menurunkan 181 kg dari berat badan asal 300kg dengan berat terkini 119kg. Hebatkan!




Kredit: vanillakismis

No comments

Powered by Blogger.