Header Ads

Bomba Memberi Maklum Balas Sebab Kenapa Tidak Buka Kasut Ketika Tangkap Ular Dalam Rumah Selepas Dikecam di Facebook..


Seorang wanita dikecam netizen gara-gara memuat naik status Facebook tidak puas hati terhadap bomba yang tidak membuka kasut ketika memasuki rumah untuk menangkap ular. Statusnya berbunyi begini:

“Kepada abang2 & pakcik2 bomba kalau naik rumah orang nak tangkap ular tak boleh ke tolong buka kasut… bukan polis nak tangkap orang jahat.”


Kemudian dalam ruang komen selaki lagi wanita tersebut meluahkan rasa tidak puas hatinya:

“Datang tangkap ular sawah rumah (ayah k.ya)… geramnya tidak buka kasut naik atas rumah… alasan dalam tugas… gila ke bomba.”

Akhirnya Pasukan Bomba dan Penyelamat melalui Facebooknya telah menjawab ketidakpuasan hati wanita berkenaan. Jawapannya adalah seperti berikut:


Status seorang wanita yang marah kepada anggota bomba tidak membuka kasut ketika operasi menangkap ular di rumahnya .


Penerangan Khas Untuk Orang Awam.


Pemakaian kasut ketika di dalam operasi adalah salah satu P.P.E (Personal Protecting Equipment ) kepada seorang penyelamat. Oleh hal demikian kebiasaanya anggota bomba akan meminta kebenaran tuan empunya rumah untuk memakai kasut.

Anggota bomba juga bertimbang rasa dalam aspek keselamatan dan juga kebersihan rumah. Jika menyelamatkan seekor kucing di yang terperangkap mungkin anggota boleh membuka kasut tetapi tiada kompromi dari segi keselamatan bagi menangkap haiwan yang berbisa.


*Jika anda diberi pilihan ancaman atau keselamatan yang mana anda utamakan???
kredit:BBP Kota Tinggi”

Diharap dengan penjelasan ini akan memberi kefahaman kepada kita. Hargailah pengorbanan mereka.

-Pen Merah Press

No comments

Powered by Blogger.