Header Ads

Sebelum Balik Kampung Untuk Beraya Pastikan Anda Buat 7 Tips Ini Untuk Keselamatan..

Gambar Sekadar Hiasan

Semua orang dah mula bergerak balik kampung hari ni. Tapi sebelum balik kampung apa perkara yang korang semua kena buat untuk pastikan semua berada dalam keadaan baik dan selamat. 

1. Simpan barang berharga di tempat yang selamat. Kalau tak selamat bawa je balik kampung sekali.

2. Buka kepala tong gas. Untuk elakkan benda yang tak diingi berlaku seeloknya buka kepala tong gas. 


3. Kosongkan air kolah. Tak nak lah balik nanti penuh dengan telur nyamuk !

4. Tutup punca kuasa utama elektrik. 

5. Maklumkan kepada jiran yang korang balik kampung dan berapa lama korang tak ada di rumah supaya ada orang tengok-tengok sekiranya ada apa-apa berlaku. 


6. Kunci pintu dan tingkap. Double check sebelum keluar rumah takut ada terlepas pandang/

7. Baca doa

Allah adalah sebaik-baik penjaga. Setelah kita berusaha, kita bertawakal kepada Allah, mintak kepada Allah agar menjaga rumah kita. InshaAllah.



Kredit: Hasanuva

No comments

Powered by Blogger.