Header Ads

Ramai Yang Tidak Tahu Kan?Sebenarnya Drama Bersiri “Andainya Takdir” Adalah Dari Kisah Benar Seorang Pesakit Mental Othello Syndrome Di Malaysia..


Sekarang drama Andainya Takdirnya yang bersiaran TV3 buah mulut dikalangan rakan-rakan Facebook.


Watak Airil dilakonkan oleh Syukri Yahya, Sebenarnya Drama Andainya Takdir adalah dari kisah benar seorang pesakit mental Othello Syndrome di Malaysia.




SINOPSIS ANDAINYA TAKDIR



Mengisahkan ketabahan Fatihah (Nina Iskandar) dalam mempertahankan rumah tangganya bersama Airil (Shukri Yahya) yang penuh cabaran. Pasangan suami isteri ini mempunyai seorang puteri yang bernama Aleeya (Puteri Balqis).



Kehidupan tiga beranak ini sentiasa dalam keadaan genting kerana Airil merupakan seorang yang panas baran dan cemburu buta. Segala perbuatan Fatihah dipantau oleh Airil dan setiap perbuatan Fatihah yang dilakukan tanpa kenan Airil, Fatihah pasti akan dipukul sehingga lebam.



Fatihah yakin bahawa dia mampu bertahan dengan sikap suaminya yang sebegitu demi Aleeya. Namun, kesengsaraannya tidak tertumpu kepada suaminya sahaja, sikap ibu mertuanya pula tidak menyumbangkan sebarang kebaikan dalam perkahwinannya.




Ibu mertua Fatihah, Normah (Sheila Mambo) sentiasa bersikap keras kepala, menghasut, dan berprasangka buruk sentiasa membuat Fatihah kegetiran.



Normah sememangnya tidak disenangi orang kampungnya kerana sikapnya yang suka menuduh tanpa soal siasat. Fatihah juga tidak terlepas daripada menjadi mangsa buli emosi Normah apabila segala permintaan Fatihah kepada suaminya ditentang olehnya. Airil pula sentiasa menyebelahi ibunya sehingga sering membuat Fatihah berasa terpinggir.



Sungguhpun Airil mempunyai masalah panas baran dan sentiasa memukul Fatihah, dia sebenarnya terlalu menyayangi Fatihah. Airil juga berusaha untuk mengubah sikapnya dengan mempelajari cara-cara untuk mengawal sikap cemburu dan kemarahannya yang melampau itu.




SINOPSIS TAMAT



Rata-rata ramai memarahi watak Airil kerana cemburu buta yang melampau dan memberi kesan yang sangat teruk kepada isteri dan anaknya. Inilah dinamakan penyakit “SINDROM OTHELLO”. Othello syndrome adalah kelainan emosi di mana seseorang merasa yakin bahawa pasangannya itu tidak setia atau curang, walaupun tanpa memiliki bukti yang jelas.



Lebih mudahnya disebut cemburu buta. Dalam drama ini,ditunjukkan Airil seorang yang sangat penyayang namun dalam masa yang sama dia terasa insecure dan lebih teruk dari paranoid.



Sebabnya isterinya cantik,berkerjaya dan banyak berjumpa dengan klien atas tuntutan kerja. Setiap sejam isterinya perlu melaporkan segala tindakan atau aktiviti seharian. Lambat 5 minit maka akan muncullah bibit2 sawan Othello ni. Terus mengamuk tak tentu pasal.



Penderita penyakit ini juga terdorong untuk mengasari pasangannya secara berlebihan dalam sedar atau tanpa sedar. Kat sini aku nak share beberapa kisah benar yang mengaitkan kes penyakit ini.



1. Robert Mercati, 63, yang didapati membunuh isterinya, Margaret, 63, pada awal 2013 selepas percaya wanita itu tidak setia kepadanya. Robert kemudiannya bertindak membunuh diri.



2. SETIAP hari Steve Wood terpaksa akur apabila isterinya, Debbi me¬minta telefon bimbit, akaun e-mel dan penyata bank untuk diperiksa. Lebih memeningkan kepala, lelaki berusia 32 tahun tersebut harus menjalani ujian pengesan penipuan setiap kali pulang ke rumah bagi membuktikan dia masih setia terhadap pasangannya itu.



“Saya juga dilarang melihat gambar-gambar wanita di majalah dan di kaca televisyen,”ujarnya. [sumber : KOSMO]



PUNCA



Antara punca-punca wujudnya penyakit ini dalam diri seseorang adalah kekecewaan dalam percintaan sebelum ini, pernah dikhianati dan termakan hasutan-hasutan orang sekeliling.



Antara tanda-tanda seseorang itu menghidap penyakit ini:



– Menuduh pasangan curang tanpa bukti



– Melarang pasangan pergi ke mana-mana kecuali dengannya



– Selalu mengeksploitasi pasangan



– Mencari bukti curang walaupun tidak wujud pun sebenarnya



– Mengamuk dan mencederakan pasangan



– Selalu memantau kegiatan pasangan



– Komunikasi 24 non stop



-Mengancam akan membunuh



Cuba semak semula adakah ciri-ciri ini wujud dalam diri anda sendiri atau pasangan anda. Jika ada, mungkin anda perlukan perkhidmatan psikiatri.




Penyakit ini memang tidak dapat dirawat jika hanya bergantung kepada diri sendiri saja. Pesakit perlu mendapatkan rawatan di hospital bahagian psikiatri bagi mengelakkan situasi yang lebih serius seperti penderaan dan pembunuhan.



Namun,dalam Islam kita diajar untuk perbanyakkan istighfar ,berzikir dan berwuduk jika amarah menguasai diri. Sekian saja rumusan dan perkongsian dari aku. Terima kasih sudi membaca.



Kredit: IIUMC 

No comments

Powered by Blogger.